Cartouche succesvol: in 3 weken 466.000 euro op via crowdfunding en obligaties
Plan van aanpak
Dankzij een uitgekiende publiciteitscampagne lukte het om binnen een mum van tijd het benodigde geld op te halen. Voorzitter Paul Spaargaren: “Belangrijk binnen zo’n actie is dat je moet pieken in een korte periode. Als je niet binnen korte tijd voldoende leden achter je krijgt, dan raakt het voor iedereen op de achtergrond. Je hebt dus veel publiciteit nodig: spandoeken, e-mails, flyers, items op de website, social media en de inzet van verschillende teams.
Alle leden moeten weten waarom de hal zo belangrijk is. Dit heeft er bij ons toe geleid dat we al binnen tien dagen het streefbedrag haalden.”
De obligatielening
De obligatielening wordt in acht jaarlijkse termijnen terugbetaald en er wordt een rente van vier procent vergoed. Die rente is veel hoger dan de banken nu geven aan spaarders, maar lager dan de club zou moeten betalen bij een gewone lening. Bovendien wordt een gewone lening niet kwijtgescholden, ter- wijl de leden nog weleens afzien van de rente of de jaarlijkse aflossing zelfs laten zitten. Omdat de blaashal verhuurd kan worden aan de bond en omdat de leden instemden met een contributieverhoging, is de afbetaling van de lening sowieso geen probleem. En kan je wel zeggen dat Cartouche succesvol is geweest met obligaties.
Bekijk het artikel op de KNHB site
Bekijk het artikel op voorclubs.nl